Wij werken altijd met nieuwe theaterteksten, omdat we het belangrijk vinden dat theater ook de verhalen van nu vertelt, en vooral: de vragen van nu stelt. Wat raakt ons? Wat verbaast ons? Wat doet ons pijn? Waar maken we ons zorgen over, en waar zouden we ons meer zorgen over moeten maken? Hoe kunnen we het goed doen?
Er worden al genoeg klassiekers gespeeld, wij willen nieuwe verhalen vertellen. Sociaal geëngageerde verhalen over alles waar de kranten misschien niet vol van staan, maar wat wel degelijk speelt. Hierdoor gaan onze stukken vaak over zware onderwerpen, maar daarin zoeken wij altijd naar humor, lichtheid en troost. We vinden het belangrijk dat teksttheater ook toegankelijk en vermakelijk is.
Bij Als de Beren Komen staan het stuk en de locatie op gelijke hoogte. Wij streven naar een gelijkwaardig huwelijk tussen nieuw repertoire en een intieme theaterervaring op een onverwachte locatie. Als de Beren Komen maakte eerder voorstellingen op het dak van een hotel, op een pier midden in het IJ, tijdens hittegolven en bliksembuien, in stampvolle kroegen en zelfs tussen het wachtende publiek van een andere voorstelling. Dit doen we, omdat we de afstand willen weghalen die er tussen tribune en podium bestaat. Omdat we op locatie direct contact kunnen maken met ons publiek, en de fysieke ervaring van die plek met hen kunnen delen. Omdat theater iets is dat je samen beleeft.
Het is altijd een kwestie van tijd, voordat de beren komen.
- Als de Beren Komen
Volgde de Acteursschool Amsterdam en speelde o.a. bij Het Syndicaat, Bonheur, Teatro Munganga, Theatergroep DOX, het NUT, Het Lab, Studio de Bakkerij en Roma B en had gastrollen in diverse televisieseries. Momenteel speelt hij de hoofdrol van Erik Hazelhoff in de hitmusical Soldaat van Oranje.
Studeerde in 2011 af als theatermaker aan de HKU. In hetzelfde jaar won zij de prijs voor ‘Beste Actrice’ op het internationale theaterfestival van Casablanca. Malou speelt en maakt voorstellingen voor 2 Turven Hoog, de Parade, Over het IJ Festival e.v.a. Daarnaast tourde zij met haar voorstellingen door o.a. Nederland, België, Zuid-Afrika en China.
Studeerde in 2011 met lof af als theaterschrijver aan de HKU. Zijn werk won prijzen op het Café Theater Festival en het Amsterdam Fringe Festival, en werd genomineerd voor o.a. de ITs Playwriting Award, de Zilveren Reissmicrofoon en de Prix Europa. Koen schreef o.a. voor Bellevue Lunchtheater, BNN, de VPRO, Radio 1, Oerol, Festival Over het IJ en Crossing Border.
Startte in 2013 zijn eigen bedrijf Collective, waar hij bookingen verzorgt voor verschillende Utrechtse artiesten en in de organisatie zit van verschillende festivals. In 2016 vond hij echter ook zijn weg naar de theaterwereld: hij voegde zich bij de Beren als Zakelijk Leider en is daarnaast Zakelijk Directeur van het Café Theater Festival.